epinie

Naar het overzicht

“Het terug brengen van 100 tot 80 km snelheid op de Brouwersdam en het niet kunnen passeren van een langzame rijder, zal de doorstroming , veiligheid en bereikbaarheid van Zeeland juist niet bevorderen.”

Door: whmbultman

Motivatie:

Omdat onze kinderen, vrienden en recreanten Zeeland  moeilijk bereikbaar vinden. En de ergernissen in filevorming groot is.  De verbinding Serooskerke -Zierikzee is door de tractoren ook al moeilijk maar daar mag op een aantal momenten gepasseerd worden.  Op de Brouwersdam mag dit niet.

Bekijk de achtergrond informatie

Veiligheidsbeleid Rijkswaterstaat

Op maandag 14 april 2014 is Rijkswaterstaat begonnen met ingrijpende werkzaamheden aan en rondom de Brouwersdam (N57) met als doel de verkeersveiligheid – die volgens Rijkswaterstaat voorheen werd bedreigd – te verbeteren.[1] Deze werkzaamheden zullen, in verschillende fases, tot half juni plaatsvinden. Het verkeer wordt daarbij omgeleid via de parallelweg aan de binnenzijde van de Brouwersdam. Er zullen minstens drie opvallende maatregelen worden getroffen. 1) Op het huidige kruispunt van de N57 ter hoogte van Ouddorp staan nu verkeerslichten. Hier komt een turborotonde. 2) Op de locatie van kruispunt De Punt komt ook een turborotonde. 3) De maximumsnelheid tussen Serooskerke en Ouddorp zal van 100 naar 80 kilometer worden verlaagd; op hetzelfde traject komt een inhaalverbod, waarbij de middenlijn blokjes (‘broodjes’) krijgt, waardoor inhalen verder wordt ontmoedigd. Aanleiding voor deze trits is dat er op de weg tussen Zeeland en Zuid-Holland veel wordt ingehaald (waar dat niet mag), gekeerd en te hard gereden, aldus Rijkswaterstaat.[2] Die weg is zelfs berucht om de vele ongelukken die er gebeuren. Ook zijn er regelmatig files bij Ouddorp.[3] Via de genoemde maatregelen wil Rijkswaterstaat de verkeersveiligheid op een verantwoord niveau brengen, alsmede de doorstroming van het verkeer bevorderen.

Veiligheidsbeleid Rijkswaterstaat Brouwersdam (Bron: RTV Rijnmond)

Veiligheidsbeleid Rijkswaterstaat Brouwersdam (Bron: RTV Rijnmond)

Samenwerkingsproject Rijkswaterstaat en gemeente Goeree-Overflakkee

Rijkswaterstaat tracht haar maatregelen in samenwerking met de gemeente van Goeree-Overflakkee te realiseren. Wethouder Marnix Trouwborst verwacht in Veilig over de N57 – een speciale uitgave in dit verband door Rijkswaterstaat – dat de voorgenomen maatregelen de verkeersveiligheid zullen bevorderen. Zowel bewoners als recreanten dienen volgens hem in de toekomst beter te worden beschermd. Door de groei van de Tweede Maasvlakte wordt het alsmaar drukker op het betreffende traject; vandaar dat aanpassingen onontkoombaar zijn, aldus Trouwborst.

Hinder voor omwonenden

Ofschoon Rijkswaterstaat en de gemeente Goeree-Overflakkee, gezien de huidige verkeersonveiligheid, overtuigd zijn van de noodzaak van hun samenwerkingsproject, erkent men tegelijkertijd dat de werkzaamheden (tijdelijk) hinder kunnen veroorzaken voor omwonenden en weggebruikers. Zo dient het verkeer gedurende de periode van die werkzaamheden rekening te houden met langere reistijden. Ook zal het verkeer worden omgeleid via de West Nieuwlandsedijk, Groeneweg, Vrijheidsweg en Oosterweg, hetgeen met gele borden zal worden aangegeven. Geluidshinder is eveneens niet helemaal uitgesloten. Via een persbericht van Rijkswaterstaat krijgen mensen zicht op het te volgen tijdschema van de diverse werkzaamheden.

Bronnen

Omroep Zeeland: Aanpak verkeersveiligheid op Brouwersdam

Omroep Zeeland: Werk aan N57 Brouwersdam begonnen

PZC: Snelheid op Brouwersdam gaat omlaag

PZC: Snelheidsovertreders betrapt op de Brouwersdam

Rijkswaterstaat: N57: verbeteren verkeersveiligheid tussen Serooskerke (Schouwen-Duiveland) en Ouddorp

Rijkswaterstaat: Veilig over de N7 (volg link en klik op PDF onder Documenten)

Rijkswaterstaat: Werkzaamheden om veiligheid N57 Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee te verhogen

Wikipedia: Tweede Maasvlakte

Dit dossier is samengesteld door: Scoop Zeeuwse bibliotheek

  • 320 weken geleden door: D.J.Bezuijen uit: Ellemeet

    Een inhaalverbod kan goed werken als de maximum snelheid gehandhaafd was op 100 km. Deze weg leent zich prima voor deze snelheid en als iedereen dit rijdt bevordert dit de doorstroming. De praktijk is dat bij deze maximum snelheid nog een groot aantal maar 80 km rijden.
    Met deze max. snelheid van 80 km en een inhaalverbod wordt het pas echt gevaarlijk, want nu gaan er een aantal 65 of 70 km rijden met alle gevolgen van dien.

    Een inhaalverbod kan goed werken als de maximum snelheid gehandhaafd was op 100 km. Deze weg leent zich prima voor deze snelheid en als iedereen dit rijdt bevordert dit de doorstroming. De praktijk is dat bij deze maximum snelheid nog een groot aantal maar 80 km rijden.
    Met deze max. snelheid van 80 km en een inhaalverbod wordt het pas echt gevaarlijk, want nu gaan er een aantal 65 of 70 km rijden met alle gevolgen van dien.

    zo is dat! 4 zie ik anders 2
    • 318 weken geleden door: Jan Duin

      Helemaal mee eens.
      100 km met die vervelende knopen in het groene gedeelte zou ook de veiligheid bevorderen. Veel gebruikers rijden nu 70 km p/h.
      Bereikbaarheid van Zeeland of vluchtroute bij calamiteiten? Hoe slim kan de eigenaar van dit weggedeelte zijn?

      Helemaal mee eens.
      100 km met die vervelende knopen in het groene gedeelte zou ook de veiligheid bevorderen. Veel gebruikers rijden nu 70 km p/h.
      Bereikbaarheid van Zeeland of vluchtroute bij calamiteiten? Hoe slim kan de eigenaar van dit weggedeelte zijn?

      zo is dat! 1 zie ik anders 0
      • 318 weken geleden door: W. H M Bultman- Sloots uit: Burgh-Haamstede

        Wie heeft dit eigenlijk besloten ?
        Goeree-Overflakkee , Schouwen-Duiveland , Rijkswaterstaat ,zuid-Holland of de provincie Zeeland ? En waarom?.. Kan iemand mij dat uitleggen!??????
        Het was een prima weg met 100 km en groene strepen.
        Natuurlijk waren er toen ook mensen die aan Side- seeing deden en maar 80 km reden maar er was gelegenheid om op bepaalde plekken veilig te passeren. Nu zijn er rijders die 65 à 70 rijden en van rerooskerke tot stellendam moeten we 30 km daar achter aan blijven kleven. Ook nu passeren er mensen.( zelf al 2 keer meegemaakt!!!)
        Dat is pas L E V E V E N S G E V A A R L IJ K.
        Heeft de uitvinder hiervan nu de files gezien?
        Graag reactie

        Wie heeft dit eigenlijk besloten ?
        Goeree-Overflakkee , Schouwen-Duiveland , Rijkswaterstaat ,zuid-Holland of de provincie Zeeland ? En waarom?.. Kan iemand mij dat uitleggen!??????
        Het was een prima weg met 100 km en groene strepen.
        Natuurlijk waren er toen ook mensen die aan Side- seeing deden en maar 80 km reden maar er was gelegenheid om op bepaalde plekken veilig te passeren. Nu zijn er rijders die 65 à 70 rijden en van rerooskerke tot stellendam moeten we 30 km daar achter aan blijven kleven. Ook nu passeren er mensen.( zelf al 2 keer meegemaakt!!!)
        Dat is pas L E V E V E N S G E V A A R L IJ K.
        Heeft de uitvinder hiervan nu de files gezien?
        Graag reactie

        zo is dat! 1 zie ik anders 0
  • 316 weken geleden door: J.Oostendorp

    hopeloos, nu wordt er 70 gereden met een kilometers file
    er achter.

    hopeloos, nu wordt er 70 gereden met een kilometers file
    er achter.

    zo is dat! 1 zie ik anders 0